Friday 1 November 2013

Taubat atau Tau Buat ?

In The Name Of ALLAH

Iman : Bro , aku rasa macam nak bertaubat je dari merokok nii . Tapi , aku rasa macam tak ready lagii laaa . Aku rasa macam tak leh hidup tanpa rokok .

Acik : Im , ko dah brape lama hisap benda ni ?

Iman : 5 taon dah , since aku sekolah menengah lagii . 

Acik : Im , ko blom terlambat gi . Ada je pakcik pakcik yang dah berbelas + berpuluh taon hisap benda ni tapi boleh berhenti . Ko kena ingat Im , taubat ni ialah menyesal dengan benda buruk yang penah kita buat . Kalo , ko betul betul taubat ko akan rasa sedih bila teringat benda benda kotor yang penah ko buat . Kalo tak ko akan rasa macam syokk je buat benda benda tak elokk nii .

Iman : Macam mana aku nak start ekk ?

Acik : First sekali apa kata ko tanam azam yang betul betul punya . tanam tu biar dalam dalam . Kalo ada orang try cabut pun tak boleh keluar . And then ko doa banyak banyak and selalu istigfar . Ko buang semua benda yang ada kaitan dengan rokok cth : lighter , mancis and ect. Ko try pelan pelan dulu dalam tiga hari kalau ko jangan jumpa member member yang suka merokok . try jauh dari diorang . bukan aku nak suruh ko putuskan silaturahim ke apa . just nak biasakan ko dengan persekitaran bersih . then lama lama , bila dah takde orang nak rokok ngan kau , kau akan rasa boring laaaa . achanne ?

Iman : hmm , oke la Cik . aku try ...

Acik : ko jangan hangat hangat taik ayam jeee . kena buat betol betoll .

Iman : insyaALLAH , Cik . tengs la sebab support + nasihat aku .

*benda ni bukan hanya untuk orang yang nak berhenti merokok jee . same goes to yang nak stop buat benda benda tak elok . kena azam betul betul then jauhkan diri daripada kawan kawan yang selalu ajak anda buat benda benda yang tak elok . kita kena ingat , pasangan bahagia Aunt Hidayah dengan Uncle Taufik bukannya senang senang nak datang kat kita . kita kena usaha dulu , caranya denagn berdoa sungguh sungguh . InsyaALLAH , ALLAH tu Maha Pemurah + Maha Penyayang mestilah dia akann tunaikan hajat Hamba dia yang comel + kiut betul takk . tapi , ALLAH tak semestinya bagi sekarang , ALLAH nak tengok usaha kita dulu . apa yang PENTINGG ? USAHA ! oke .


No comments: